Actualitat gastronòmicaNotícies

Ferran Adrià defensa la creativitat i destaca que el 80% de l'avantguarda culinària mundial prové d'Espanya

Per juliol 13, 2011Sense comentaris

El cuiner català Ferran Adrià ha defensat aquest dimarts a València la importància de fomentar la creativitat, al mateix temps que ha destacat que el 80 per cent de l’avantguarda culinària mundial “en els últims deu anys, ha sortit dels 15 o 20 cuiners espanyols”, els qui han realitzat una aportació “mesurable” a nivell creatiu.

Així ho ha assenyalat el també ambaixador de Telefònica davant els centenars de joves congregats a l’Auditori Santiago Grisolía del Museu Príncep Felipe, en una conferència magistral sobre la creativitat i el llenguatge de ‘El Bulli’ emmarcada a la Campus Party.

En la seva ponència, ha advertit que “dedicar-se a la creativitat” implica “sofrir en la vida”, en un context en el qual “un dels problemes més seriosos que té avui dia la societat és l’ego, al costat de la rapidesa dels canvis” de gustos i tendències, i malgrat el “regal” que ha rebut ell en forma d’èxit professional.

“Tothom vol ser Steve Jobs –fundador d’Apple– en dos anys i no pot ser, la part humana és molt important”, ha recalcat Adrià, qui ha convidat als joves a plantejar-se on volen arribar i els sacrificis personals que estan disposats a assumir.

“Ara tots els nois joves que estudien cuina volen ser la portada del New York Times, de Time Magazine, un dels homes més influents del món i cinc vegades honoris causa, i si no, no triomfen, doncs no”, ha resolt el cuiner, qui els ha animat a “fer creativitat” amb bon humor, desenvolupar les seves idees i confiar que el reconeixement “sigui una conseqüència” d’aquesta labor. “Sobretot passa-t’ho ben perquè la vida és molt llarga”, els ha aconsellat.

L’estudiant d’Administració que “volia ser futbolista”, ignorava el que era la creativitat i al que no li “interessava un cogombre la cuina”, ha donat pas al cèlebre restaurador que ha decidit “transformar” ‘El Bulli’ en un centre d’activitat investigadora per retornar a la societat parteix del rebut.

En repassar aquesta trajectòria, recomana encaridament “veure el futur a nivell personal”, ja que si escau ha estat “fonamental” estar “feliçment casat però sense fills” per poder dedicar al seu treball “330 dies a l’any, 15 hores cada dia, en els últims deu anys”.

Amb orgull, ha defensat que ‘El Bulli’ “no és el millor restaurant del món ni molt menys, perquè no existeix, però sí que és avui dia el lloc més influent del món a nivell de cuina i sobretot a nivell de creativitat” i de “talent”, malgrat comptar amb “quatre duros de pressupost per a R+D”.

PASSIÓ PEL QUE FEIXOS, COMPARTIR I ASSUMIR RISCOS

En la seva opinió, aquesta projecció ha estat possible gràcies al “esperit” al que s’ha mantingut fidel el restaurant, i que es resumeix en “passió pel que feixos”, aprendre a “compartir” i ser capaç d’assumir “riscos”. “Per això diem que ‘El Bulli’ no es tanca, es transforma, perquè l’ànima de ‘El Bulli’ va a quedar i el que anem a canviar és el cos”, ha subratllat.

Aquesta transformació es plasmarà dins de deu dies quan l’establiment tanqui les seves portes com a restaurant per convertir-se en ”El Bulli Foundation”, un centre d’innovació i de creativitat en el qual “tot el que es creu es va a divulgar per internet cada dia” i que “va a ser un ‘open'”, amb els seus continguts en obert.

Adrià ha remarcat que aquest fet suposa una “petita revolució social” atès que si bé “en internet és molt normal” compartir de forma gratuïta diferents avanços, “no és normal que en una disciplina, gent que marca l’avantguarda, ho regali”. “Imaginar – vos que demà Norman Foster fa el mateix, que Philippe Starck fa el mateix i que diuen ‘jo tanco el meu negoci, faig una fundació privada i tot el que creu ho vaig a compartir i ho vaig a regalar'”, ha plantejat.

“Quan cal compartir?”, s’ha preguntat el restaurador català, qui ha confessat que podria optar per comprar-se Ferraris, però ha preferit “aportar a la societat” els diners que genera i fer-ho de la forma que considera més beneficiosa, de manera que el seu equip “creu talent, es creu creativitat i es creuen llocs de treball”. “I un dia somiarem que es llevi la pobresa”, ha conclòs.

Font: Agències