Quan un comensal entra en un restaurant de fama internacional com El Celler de Can Roca o El Bulli, no pot evitar envoltar-se de disseny en tot moment. L’etiqueta d’un bon vi, la forma dels coberts que s’adapta al producte o la presentació del plat, col·locant cada ingredient com si expliqués una idea, son exemples que el disseny no està renyit amb la gastronomia.
Des de fa uns dies ja es pot visitar al Museu del Disseny de Barcelona la nova exposició Tapas. Spanish Design for Food. Organitzada per Acció Cultural Espanyola, posa fi a tres anys d’una gira internacional per ciutats com Tokio, Seúl, Miami o Toronto, entre altres. L’objectiu de l’exposició es mostrar la relació entre el disseny i la gastronomia durant aquests últims 25 anys, un binomi que va de la mà en tot moment.
Es tracta que el visitant faci una degustació creativa de tots aquells terrenys culinaris en que el disseny intervé, des de la composició d’un plat, al disseny industrial aplicat a tots els utensilis que estan presents a la cuina com el clàssic setrill de vidre de Rafael Marquina. L’exposició compte amb més de 250 peces, així com material fotogràfic i vídeos que demostren aquesta interacció entre els aliments i conceptes lligats al disseny com l’interiorisme, l’arquitectura o el disseny industrial i gràfic, tot regat amb la història i la tradició, com la que ens evoca una paella esmaltada o un porró de vidre. A més, s’han programat tallers i activitats paral·leles com conferències de reconeguts xefs com Ferrán Adrià o Jordi Roca, així com els dissenyadors Luki Huber, Martí Guixé o Andreu Carulla.
El recorregut consta de tres espais temàtics:
El menjar: És la matèria amb la que treballa el cuiner. Aquest espai reflexiona sobre el disseny en els propis aliments. Podem trobar els més quotidians i tradicionals com l’oliva farcida d’anxova o els xurros amb xocolata, passant per aquells que han marcat una generació com els Chupa-Chups.
Si ens fixem en aquells aliments nascuts al S.XXI, en destaquem dos molt interessants. Primer “El Huevón” de Reyes Mora, que parteix d’una idea molt simple com és l’acte de sucar pa a l’ou però que s’actualitza, jugant amb el pa com si fos un posa ous. El segon aliment és E-motional Food System de la mà d’Ana Roquero, pensat per els consumidors del 2022 que necessiten un suplement d’emocions com son la creativitat o la sensibilitat.
La cuina: És el procés creatiu, on es fa la màgia. En aquest espai trobem els estris per cuinar, funcionals, pensats per buscar la precisió. En mencionem tres: l’olla a pressió, el minipimer o l’exprimidor de llimones.
La taula: És com un teatre on culmina tot. En aquest espai trobem els estris de servir. En mencionem dos: El llevataps de doble palanca dissenyat per David Olañeta i la taula-futbolí del dissenyador José Andrés.